
Flere gader i kvarteret vest for Dragørs gamle bydel er opkaldt efter træsorter.
Linde Allé blev anlagt omkring 1905.

Da Amagerbanen åbnede, blev der samtidig taget hul på en byudvikling omkring Dragør Station.
Arealet mellem Dragør Station og Dragør Kirkegård kom hurtigt i spil. Her var muligheden for at anlægge et lille boligkvarter med villaer, som ville være det første turisterne mødte, når de stod af toget.
Direktøren på Dragør Gasværk, Andreas Harboesgaard, købte arealet og fik det byggemodnet. Han anlagde også en forbindelsesvej fra Kirkevej til stationspladsen (den nuværende Linde Allé).

På hjørnet af Kirkevej var planlagt en hjørneejendom i to etager med forretninger i stueetagen og lejligheder på 1. sal.
Disse planer blev dog ikke til noget, så tiden har nok ikke været moden. I 1912 blev arealet solgt til kommunen.

På hjørnet overfor stationen åbnede Georg Ibsen et bageri og konditori i 1925. Avisen Dragør Posten skrev i forbindelse med åbningen:
”Georg Ibsen åbner sin nye bagerforretning og konditori ved jernbanen onsdag den 8. april. Manden har været i Amerika. Det ses let af den yderst smarte og velskrevne lille brochure, han har udsendt til byens folk. Hvis han vil holde samme standard i fremtiden, og tillige holde, hvad han lover i brochuren, vil hans forretning utvivlsomt også blomstre med amerikansk fart og frodighed. Lidt mere af den slags, kunne tiltrænges herude.”
I midten af 1930’erne havde direktør Heineke fra Dragør Jernstøberi fremlagt en plan om at bygge fire karreér med lejligheder i tre etager mellem Dragør Stationsplads og Kirkevej.
Kommunalbestyrelsen i Dragør forsøgte at reducere projektet til ca. halv størrelse. Kommunalbestyrelsens formand udtalte til en avis, at ”vi er ikke interesserede i tilflyttere til Dragør. Det gør jo kun skatterne højere, og der skal bygges skoler”.

Frem til 1940 blev der dermed ikke bygget etageejendomme i Dragør Kommune, men i 1939 blev endnu et byggeprojekt fremlagt for Linde Allé. Denne gang drejede det sig om en boligkarré, Lindegården, som endte med at blive realiseret et årti senere, men med facade ud til stationspladsen.
I 1950’erne blev der pĂĄ østsiden af Linde AllĂ© bygget fem rækkehuse. De er omkring 2008 suppleret med yderligere to.
