Amagerbanen

Amagerbanen var en privat jernbane som gik fra Dragør til Amagerbro. Skulle man videre til andre steder i København, måtte man tage sporvognen fra Amagerbrogade.

Undervejs stoppede toget ved Øresundsvej, Engvej, Syrevej, Saltværksvej, Kastrup, Tømmerup og Store Magleby.


Banen åbnede den 17. juli 1907 og fik med det samme stor betydning for Dragør. Det blev nemlig muligt for udflugtsturister fra København at tage en tur derud. Omvendt kunne beboerne i Dragør nemmere komme til en arbejdsplads i Kastrup, Sundbyerne eller København. 

I 1920’erne og 1930’erne blev persontrafikken gradvist overtaget af busser, og jernbanedriften blev indstillet den 31. marts 1938.

På grund af vanskelighederne med at skaffe brændstof, dæk o.lign. under Besættelsestiden, genoptog man midlertidigt togdritten i maj 1940. Den fortsatte indtil 31. august 1947.

Godstrafikken til Dragør fortsatte uændret helt frem til 30. april 1957, herefter kørte godstogene kun til Kastrup. Skinner på banens sydligste del mellem Kastrup og Dragør blev taget op.

 

Fordyb dig i historien:

Se Amagerbanens køreplan 1907-1908 og køreplan 1914
Hent hæftet Amagerbanen – dens forhistorie og første tiår (Chr. Nicolaisen og C. F. Kjær)
Læs driftsbestyrer Bahts: “Nogle oplysninger om Amagerbanens tilblivelse og dens virksomhed gennem 25 aar”
Se hvad Illustreret Tidende skrev om Amagerbanen
Læs Ole Kures erindringer: “Ventetid før en jernbanerejse

Arkiv.dk har mange historiske fotos fra Amagerbanen

På bibliotekerne kan du låne flere bøger om banen og dens busruter, nemlig:
– Birger Wilcke: Damptog til Dragør (1986)
– Hans Henrik Fafner: Amagerbanen (1985)
– Peer Goe Jacobsen: Amagerbanens busruter (2001)